Sep 17, 2012

O nakitu... Tunis - II deo



     Čitam prethodni post i rekla bih da sam se u prvom delu ove sage o Tunisu nekako nesvesno i nepravedno više posvetila “naličjima”. Ovaj put ću pokušati to da ispravim. ;)

     Prva stvar koja mi pada na pamet, a koja me je u Tunisu potpuno ostavila bez daha, je srebro. Preciznost izrade, filigranski rad i neverovatne kombinacije sa poludragim kamenjem, srebrni nakit čine potpuno drugačijim od onoga na šta smo mi navikli. Kao potpuna suprotnost činjenici da je većina žena u Tunisu pokrivena, nakit koji im je namenjen se nikako ne može okarakterisati kao sveden ili jednostavan, kakav bismo možda u prvi mah očekivali. Gotovo svaki komad je grandiozan, raskošne izrade, sa velikim poludragim kamenjem, čije vrste i boje se često kombinuju. Ipak, sve je rađeno s neverovatnim osećajem za meru, pa čak i ako taj komad nije nešto što bismo sami poneli, nikako ga ne možemo svrstati pod kič.




     Cena zavisi od čistoće srebra i načina izrade, ali je u svakom slučaju nešto jeftinije nego kod nas. Kada je čistoća u pitanju, osim nakita sa oznakom 925, može se naći i berbersko srebro sa nešto većim procentom bakra u sebi, a čija je cena, u skladu sa tim, znanto niža. Za zlato se, moram priznati, nisam preterano interesovala, ali je i ovaj plemeniti metal kod njih izuzetno popularan. Gotovo da nema žene kod koje, ispod svih tih nabora tkanine pod kojom su sakrivene, nećete primetiti odsjaj neke skupocene zlatne narukvice ili ogromnog prstena. 

     Motivi su pretežno floralni, životinjski ili u vidu arabeske, a jedan od omiljenih im je čuvena Fatimina ruka ili Hamsa. Fatima je bila ćerka proroka Muhameda, ali nas je svaki trgovac ubeđivao da ovaj motiv nema apsolutno nikakve veze sa verom. Ona navodno štiti od uroka i donosi sreću onome ko je nosi, a ta čuvena simbolika broja 5 (pet prstiju na ruci, pet molitvi u toku dana, pet Hristovih rana, pentagram) kao što vidimo, ipak nije karakteristična samo za Islam.

Fotografija preuzeta sa: www.soulpurposejewels.com


     Za kraj priče o nakitu, moram da pomenem i pozitivno iznenađenje koje me je čekalo u jednoj od prometnih ulica medine u Susu. Mali i sasvim neugledan lokal, pored kog sam se slučajno zaustavila, krio je u sebi nepregledne redove polica prepunih perli. Izbor je bio takav da je zasenio i one najlepše prodavnice opreme za kreativce na koje sam nailazila u Sloveniji i Mađarskoj. Nisam sigurna koliko je nakit, kao hobi, zastupljen u Tunisu, ali je potreba za ukrašavanjem kod nežnijeg pola, evidentno na svim geografskim dužinama, potpuno ista. Raduje me da sve te marame, velovi i burke, koliko god se meni činile ekstremne i surove, ne ubijaju onu iskonsku potrebu žene da bude lepa, prvenstveno sebi.




 Mislim da će biti i treći deo...;)

1 comment:

  1. woow! koja divota,koliko perli na jednom mjestu! ja sam isto ljubitelj nakita,prije je zlato bilo u prednosti a sad je to srebro

    ReplyDelete