Jan 3, 2013

Kultura za Dž!



     Ovaj tekst planiram da napišem već neko vreme, ali sam jutros shvatila, gledajući OVAJ  video, da to treba da uradim što pre. U njemu vam jedna Amerikanka izlaže svoju ingenioznu ideju, kako da uništite knjige i od njih napravite kutiju za policu.

     Prva reakcija većine bi sigurno bila: „Glupi Amerikanci!“ Ali, činjenica je da ni kod nas stanje u kulturi ne obećava mnogo. O tome najviše govori to koliko košta kultura... u Srba! :P

     Jedina stvar koja mi se sviđa u ovoj našoj sirotoj zemlji je činjenica da nigde na svetu kultura nije toliko jeftina. Ne samo jeftina, kod nas je ona, neretko, potpuno besplatna! Vojvođanski Simfonijski Orkestar gotovo svakog meseca u Sinagogi priređuje besplatan koncert. Na istoj lokaciji, tokom protekle godine, imali smo priliku da, isto tako besplatno, čujemo Carminu Buranu, oratorijum Messiah G. F. Händel-a, predstavljanje mnoštva mladih umetnika od kojih je meni ostao u sećanju koncert Aleksandre Šuklar na udaraljkama. A oni koji nisu baš ljubitelji klasične muzike, na zvuke „limenog“ orkestra Holostuonarmusik Bigbendklub iz Austrije, sigurno ne bi ostali ravnodušni. Koncert povodom 150 godina od rođenja Debussy-ja, u Gradskoj kući u Novom Sadu, bio je takođe besplatan. I pored toga, slobodnih mesta za sedenje je čak i preostalo. Sličan scenario, sa više od polovine praznih mesta, desio se u decembru, na koncertu italijanskog pijaniste Riccarda Arrighini-ja. Ne znam nikoga ko kartu za pozorište plaća više od 250 din, a isto tako ne znam da li je u Kulturnom centru grada, u bioskopskoj sali, ikada bilo više od 10 posetilaca (bar na filmovima koje sam ja tamo gledala). U Narodnom pozorištu u Beogradu većinu opera, uz index, možete pogledati za 100 din! Jeste da je u pitanju „zapad 2“ ;P, ali se posle prvog čina lako možete premestiti i na bolje pozicije.

 
Aleksandra Šuklar - udaraljke


 
 Holostuonarmusik Bigbendklub
                                    

      I pored svega toga, puno nam je lakše da iz džepa izvadimo i nekoliko hiljada dinara za koncert (belo)svetskih nazovi zvezda, nego što ćemo uložiti energiju da se raspitamo šta se to kvalitetno u našem gradu večeras nudi. Sledeći izgovor je: „Mi za to nismo čuli!“ Naravno da marketing za ove koncerte ne može biti ni približno dobar kao za koncert JLo, ali zato, uz jutarnju kafu, umesto što se na FB-u bavimo tuđim životima, mogli bismo da proučimo repertoare za narednu koncertnu i pozorišnu sezonu. I za kraj, jedan savet od mene, kako da provedete subotu veče: Besplatno-na-Travijatu 

Nemojte samo da posle bude kako niste znali... ;)


1 comment: